turystyka biznesowa
Rozwój produktu turystycznego powinien oprzeć się na wymaganiach
odpowiadających popytowi na podstawowych rynkach krajowych i zagranicznych.
Popyt będzie kształtować rozwój produktów turystycznych. Nie chodzi jednak tylko
o popyt już ujawniony, lecz także o tendencje jego rozwoju, nowe modele
produkcji i konsumpcji obserwowane na świecie. Działania wokół produktu
turystycznego nie mogą być oparte wyłącznie o badania marketingowe o krótkim
horyzoncie czasowym.
Na turystykę biznesową składają się:
- Podróże służbowe, obejmujące zarówno przyjazdy krajowe, jak i zagraniczne
znajdują się obecnie w trendzie malejącym z uwagi na osłabienie tempa wzrostu
gospodarczego oraz w związku ze wzrostem znaczenia kontaktów
telekomunikacyjnych. Sytuacja gospodarcza kraju i województwa stanowi jednak w
tym przypadku główny czynnik decydujący o rozmiarach tego ruchu. Przyjazdy
delegacyjne dotyczą przede wszystkim Olsztyna, Elbląga i Ełku (wytypowane jako
centra rozwoju turystyki biznesowej – por. mapa nr 4) oraz tych miast
powiatowych, w których zlokalizowane są ważniejsze centra gospodarcze i znaczące
przedsiębiorstwa. Ważnym segmentem rynku w tym obszarze wydaje się także obsługa
weekendowa przyjazdów delegacyjnych.
- Konferencje, kongresy i szkolenia lokalizowane na całym obszarze
województwa. Ważną rolę odgrywa tu Olsztyn, stwarzający szansę wykorzystania
miejscowego potencjału wyższych uczelni i instytutów naukowych. Szereg
mniejszych ośrodków zapewnia dobrą obsługę mniejszych szkoleń i konferencji
(100-200 osób).
- Podróże motywacyjne dość nowa formuła na polskim rynku turystycznym
polegająca na organizacji imprez turystycznych dla pracowników zamożnych firm,
zwykle w ramach nagrody za wyróżniające się osiągnięcia, wzmacniania integracji
zatrudnionych i motywacji do współpracy zespołowej. Najczęściej poszukiwane
warunki do realizacji tego typu imprez to osobliwość oferty (miejsca i programu)
oraz wysoki standard. Takie warunki w region posiada dzięki występowaniu w nim
walorów przyrodniczych wysokiej rangi oraz obiektów noclegowych wysokiej
kategorii.
SZANSE ZAGROŻENIA
- różnorodna baza możliwa do wykorzystania poza sezonem,
- kadry, baza naukowa i lokalowa wyższych uczelni
- relatywnie niskie ceny
- właściwy standard
- ciekawe, urozmaicone programy uzupełniające
- bliskość Warszawy i Trójmiasta jako rynków źródłowych duża konkurencyjność
innych regionów
- brak w regionie organizatora turystyki konferencyjno-szkoleniowej,
znaczącego na rynku ogólnopolskim
- trudności komunikacyjne (dojazdowe, brak stałych połączeń lotniczych)
- brak kooperacji gestorów bazy ze szkolnictwem wyższym
- niewystarczająca baza do organizacji konferencji i szkoleń
Rola i miejsce produktu na rynku turystycznym
Wobec znaczącego spadku zagranicznej turystyki przyjazdowej i zagrożenia
zmniejszeniem się ruchu krajowego szansą utrzymania pozycji województwa na rynku
turystycznym może być turystyka biznesowa, traktowana przede wszystkim jako
jeden ze środków utrzymywania zatrudnienia w turystyce poza sezonem i
utrzymywanie całorocznej bazy noclegowej. Zaletą turystyki biznesowej jest to,
że rozwija się przede wszystkim w okresie wrzesień-czerwiec, dominując w tym
czasie na rynku. Brak oferty innych form turystyki na rynku w tym okresie
stwarza duże możliwości rozwoju turystyki biznesowej w regionie, pod warunkiem
oferowania konkurencyjnych cen.
Zalecenia rozwojowe
Wyprofilowanie z istniejących biur jednostki zajmującej się organizacją
turystyki biznesowej i wykreowaniem marki w tym obszarze markowym.
Nawiązanie ścisłej współpracy z uczelniami wyższymi, wykorzystanie ich kadr w
organizacji konferencji i szkoleń oraz zaangażowanie szkół do akcji promocyjnych
Wspólna promocja oferty województwa
Tworzenie komplementarnej bazy spełniającej standardy (hotel – gastronomia –
sala konferencyjna – rekreacja)
Wyposażenie istniejącej bazy konferencyjnej w wysokiej jakości sprzęt techniczny
Tworzenie bazy rekreacyjnej i programów fakultatywnych, wykorzystanie lokalnych
środowisk artystycznych.
Sprzedaż oferty weekendowej „u źródła”, czyli w głównych punktach recepcji ruchu
delegacyjnego.